تکنولوژی جدید نظارت بر قند خون از طریق طعم پوست

5 ژانویه‌ی 2017- یک تکنولوژی پیشگام برای نظارت بر مقدار قندخون از طریق یک دستگاه پوشیدنی بنام   K'Track Glucose توسط یک شرکت فن آوری جدید التاسیس فرانسوی بنام PKvitality ارائه شده است، که امید است به اندازه‌گیری قندخون با روشهای دردناک فعلی(خونگیری از بازو یا نوک انگشت) پایان دهد.

شرکت PKvitality یک بیوسنسور منحصر بفرد به نام SkinTaste را طراحی کرده است که از تعداد بسیار زیادی سوزن کوچک تشکیل شده و می تواند با مزه کردن مایعات موجود در پوست همه ی مواد موجود در آن را اندازه گیری و تجزیه و تحلیل کند.

دستگاه K'Track Glucose با استفاده از این بیوسنسور قادر به انداز‌گیری هر ماده‌ای که در مایع میان بافتی وجود دارد، می‌باشد. مایع میان بافتی مایعی است که در اطراف سلولهای هر بافت وجود دارد و می تواند گلوکز را از خون جذب کند. مایع میان بافتی مانند یک مخزن از مواد مغذی از جمله گلوکز عمل می کند و سلول می‌تواند احتیاجات خود را از مایع میان بافتی دریافت کند. وزن مایع میان بافتی به طور متوسط 16 درصد از وزن بدن هر فرد را شامل می‌شود.

این ابزار نیازی به نوارهای اندازه‌گیری ندارد و بیمارمی‌تواند آنرا مانند ساعت بر روی مچ دست خود ببندد. این ابزار در نمایشگاه CES در آمریکا درهفته‌ی اخیر رونمایی گردید.

 مقدار قندخون بیمار در عرض یک دقیقه تنها با فشردن یک دکمه بر روی دستگاه قابل مشاهده است این دستگاه همچنین مانند یک قدم شمار می تواند تعداد قدم‌هایی که فرد در طول روز بر می دارد و مسافت طی شده  و اینکه فرد چه مقدار کالری مصرف کرده است، را نمایش دهد.

 سابقه‌ی اطلاعات و اندازه‌گیریهای این دستگاه از طریق یک اپلیکیشین Iosو آندروید در گوشی‌های هوشمند ثبت شده و می‌تواند بسرعت در اختیار کاربر قرار گیرد یا برای مراقبین بهداشتی بیمار ارسال شود. این ابزار همچنین می‌تواند طوری تنظیم شود که به کاربر زمان چک بعدی را یادآوری کند.

مدیریت بدون درد

 سخنگوی شرکت PKvitality گفت: دستگاه K'Track Glucose اولین ردیاب پوشیدنی است که قادر به اندازه‌گیری قند خون بیمار بدون زحمت و بدون درد در کسری از ثانیه است. این  دستگاه امکان نظارت بیمار را بر مقدار قند خونش بدون نیاز به آزمایشات دست و پاگیر و دردناک خون فراهم می‌کند.

  K'Track Glucoseنیازی به کالیبراسیون ندارد و تنها با فشردن یک دکمه بروی آن مقدار قند خون مشاهده می شود.

 این دستگاه 3 تقدیرنامه‌ی نوآوری را از CES 2017 دریافت کرده است و این جوایز در میان بهترین جوایز از گروه فن‌آوریهایی برای "دنیایی بهتر" قرارگرفته است.

 این شرکت همچنین قصد دارد محصول مشابهی بنام K'Track Athlete را تولید کند که مقدار لاکتیک اسید فرد را  در حال ورزش مشخص می کند، این اطلاعات برای بهبود تمرینات تناسب اندام می تواند بسیار ارزشمند باشد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jan/diabetes-skin-taster-technology-unveiled-that-monitors-blood-glucose-levels-99076923.html